onsdag den 3. juni 2015

Længeblomstrende Storkenæb

Vi drømmer alle om planter, der blomstrer længe og her har storkenæbene indtil flere bud. Disse storkenæb blomstrer alle fra sidst i juni til frosten kommer. Fantastisk.

Den ubestridte dronning er Geranium 'Rozanne', med tiden bliver den 50 - 70 cm høj. Rozanne danner lange ranker på ca. 70 cm. Eminent i krukke, så falder de lange ranker ud over kanten.
Geranium 'Rozanne'
Det er rigtig svært at fotografere lige netop den bålilla farve Rozanne har, og disse billeder er lidt for blå. Ligeledes er blomstens farve mere rød i varmt vejr, og mere blå i koldt vejr.

Geranium 'Rozanne'

Geranium 'Sylvia's Surprice' har kortere ranker på 30 - 40 cm. Rosalilla store blomster med hvidt øje og rødlilla årer.
Geranium 'Sylvia's Surprise'

Geranium 'Pink Penny' med rosalilla blomster med rødlilla årer og uden den hvide midte. Blomsterne er lidt mindre end på Rozanne og rankerne på ca. 40 cm.
Geranium 'Pink Penny'

Crystal Lake. Denne storkenæb har en helt speciel farve, lyseblå med mørklilla årer, og farven på billedet er præcis som i virkeligheden. Ranker på omkring 40 cm.
Geranium 'Crystal Lake'
De trives alle i alm. jord til den lette side, ynder en plads skånet for den værste brændende middagssol.

Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk

2 kommentarer:

  1. Jeg fik den første Rozanne for 2-3 somre siden og har købt ekstra hvert år, for den kan da virkelig holde hvad de lover om lang blomstring - det er en af de få stauder der stadig blomstrer sidst i oktober når vi lukker ned i sommerhuset.
    Jeg har en ny staudebeds ejer under "oplæring" ( så hyggelig) og hun har fået denne købt til sit lille startbed fordi den vil danne "bunden/forgrunden" hele sæsonen og læne sine lange vandrette løse stilke op ad de andre planter.
    Håber der en dag kommer en ensfarvet blålilla sort.
    Jeg kan kun tilslutte mig din anbefaling.

    SvarSlet
  2. Jo, Jo! Vist blomstrer hun længe, Rozanne ...... hvis hun altså ikke bliver fortæret af rådyr straks efter udspring! I år har jeg hende som så meget andet buret inde bag fintmasket hønsetråd, så nu har jeg da en slags glæde af hende.
    Hvorfor ikke bare dyrke noget, som rådyrene lader være i fred, er der nok nogle som tænker. Den tanke er selvfølgelig også strejfet mig, men udvalget vil så blive mere og mere sparsomt. De går om bord i mere og mere - ja, snart sagt alting - hvilket egentlig er mærkeligt, for jeg bor i et skovlignende område, hvor der ikke må jages, så dere r mad nok .....

    Tods alt: Happy Gardening
    Jytte
    www.danishknitdeign.com

    SvarSlet