tirsdag den 9. september 2014

Mandstro

Da jeg var i England til blomsterfest i Hampton Court, kunne jeg se, at de mange steder havde Mandstro i bedene. Det er vel nærmest en slags dekorativ tidsel til sol og veldrænet jord.

Den hotteste nyhed inden for Mandstro er Eryngium 'Neptunes Gold', en gulbladet sag, der er utrolig smuk og meget anderledes i udtryk. Jeg er gået på jagt efter denne plante, den er ikke nem at få fat i.
Eryngium 'Neptunes Gold'
En anden flot Mandstro jeg så overthere var Eryngium planum 'Blue Hobbit'. Det var dejligt at se den i "levende live", for jeg har sået den i år. Tætte, tætte blomstertoppe med sølvblå tidselblomster, helt lave og kompakte planter.
Eryngium planum 'Blue Hobbit'
En anden nyhed , som jeg dog ikke så i England, er Eryngium planum 'Silver Salentino' . Den bliver 120 cm høj og får sølvhvide tidselhoveder. Der venter jeg stadig spændt på at se den i blomst.

I samme sølvblå farve som 'Blue Hobbit' findes  Eryngium planum 'Blaukappe' , her er planten 70 cm og løsere blomsterstande.
Eryngium planum 'Blaukappe'
Nogle af Mandstroene er yderst dekorative i deres bladværk, det gælder blandt andet Agavemandstro - Eryngium agavifolium. Helt grønne og skinnende blade med små bladtorne, kan blive en stor plante på 150 cm, når den er i blomst. Grønne blomsterstande.

Eryngium agavifolium
Dette billede er taget i september sidste år i Botanisk Have i Århus. Blomsterstanden er her visnet, men står stadig flot.

Eryngium agavifolium 

De trives alle i sol og veldrænet jord, og er særdeles flotte sammen med græs. Det bløder lidt op på det rå og barske ved Mandstro.

Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk





2 kommentarer:

  1. De er godt nok også flotte de lilla tidsler. Det ser næsten ud som om at de lyser op.

    SvarSlet
  2. uha ...dejlige fristelser ;-)

    SvarSlet