søndag den 31. august 2014

Mitella - en lille lækker nyhed

Jeg er vild med Mitella og har efterhånden 3 slags i haven. Denne dejlige Mitella har flotte skinnende blade, der er grønne med lyse plamager og rødlige bladnerver. 15 cm høj i tuen.
Foto 11. august.
Blomsterne er helt specielle, sidder på 35 cm høje røde stængler og ligner en mellemting af is-krystal og edderkop. Blomstrer i foråret.
Foto 26.arpril
Trives i halvskygge, gerne i skovjord, og lader til at være nem, med en lille smule frøsåning. Det er netop det dejlige ved denne Mitella og også Mitella breveri , så dukker de op lige der, hvor der er et lille hul og der er brug for fylde.
Foto d.28. august
Mitellas lange latinske navn er Mitella stylosa var. makinoi.

Havehilsen

Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk


2 kommentarer:

  1. Fin bladplante til skovbunden. På en anden blog har jeg set en Mitella med hvide blomster, det er måske den der hedder Mitella breveri, den var købt hos dig. Jeg skal til at lave et nyt skovbed under en lind, der nu skygger for meget for det der var plantet først.. Har du den brogede" Mor og barn"?
    Mitella kan godt ligne den.
    Kh Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den med hvide blomster hedder Mitella stauropetala, men den er så langsom i opformering, det er ikke hvert år der er nogen. Jeg har den brogede Mor og Barn, og den er også en af mine yndlings. KH Kirsten

      Slet