torsdag den 19. juni 2014

Amsonia eller Blåstjerne

Amsonia er absolut en af mine favoritter i haven.
Sarte lyseblå blomster har de næten alle.
En yndig fremtræden og smukkere år for år.
Den første i blomst hvert år, Amsonia rigida.
De er ganske vist langsomme startere, men pyt med det, de er robuste og stabile.
Amsonia hubrichtii
De fleste Amsonia kommer fra USA, men Amsonia orientalis kommer fra Grækenland og Tyrkiet.
Amsonia Blue Ice - lav tæt plante med brede kronblade og mørkere blomst.
De trives i almindelig jord i sol og gerne til den tørre side.
Amsonia orientalis - lille tæt plante - minder om Blue Ice, men lysere i blomsterfarven.
Er ikke i produktion endnu.
Amsonia får også flotte høstfarver, især hvis det har været en varm sommer.
Sammen med græs i høstfarve. Fotograferet d.25. september.
I USA kaldes de for Blue Star og skulle man give planten et dansk navn kunne Blåstjerne være ganske passende :-)

Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk

6 kommentarer:

  1. Tak for det! - lidt vand, lidt kølighed og lidt pause fra de tunge rødvine under en fem-retters festmiddag! Sådan kan man godt føle det lidt denne tid hvor haven og haver og hjemmesider og haveblogs svømmer over med nærbilleder af lyserøde sager, den ene mere kvalmende end den anden. nej selvfølgelig; de sartrøde roser er også dejlige, men det er bare så sjældent at man finder noget der giver lidt modspil. Det gør Amsonia. Mine blomstrer også lige nu og jeg er vild med dem. jeg skal nok have dem flyttet ud i solen, da de nærmest står i halvskygge. De første år fik de knaldorange høstfarver fordi efterårssolen varmede dem op til efterårsskrud. Det gør den ike længere fordi store træer skygger.
    Hav en god sommer Kirsten.

    bedst
    Kjeld

    SvarSlet
  2. Tak for det! - lidt vand, lidt kølighed og lidt pause fra de tunge rødvine under en fem-retters festmiddag! Sådan kan man godt føle det lidt denne tid hvor haven og haver og hjemmesider og haveblogs svømmer over med nærbilleder af lyserøde sager, den ene mere kvalmende end den anden. nej selvfølgelig; de sartrøde roser er også dejlige, men det er bare så sjældent at man finder noget der giver lidt modspil. Det gør Amsonia. Mine blomstrer også lige nu og jeg er vild med dem. jeg skal nok have dem flyttet ud i solen, da de nærmest står i halvskygge. De første år fik de knaldorange høstfarver fordi efterårssolen varmede dem op til efterårsskrud. Det gør den ike længere fordi store træer skygger.
    Hav en god sommer Kirsten.

    bedst
    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kjeld. Den første Amsonia jeg fik var fra Tage la Cour i Teglgårdshaven i Mørke eller der omkring for 15-20 år siden. Han var nok en af de første der havde den. Den minder om en Nerie, sagde han. Mange hilsener Kirsten

      Slet
  3. Jeg synes man tit læser at Amsonia trives bedst under skovbunds- ligende forhold. Hvad er din erfaring med hensyn til skygge/sol. Er planterne tørketålende ?

    SvarSlet
  4. Jeg har indtrykket af at det mere er prærieplanter. Her hos mig er de placeret i et hævet sandbed ( da jeg ellers har en meget leret jord), der har buske mod syd. Der er meget sol, men jorden bliver ikke brændende. Men det er ikke mit indtryk, at de er vanskelige, de skal bare have nogle år på bagen før de træder i karakter. Jeg synes de er tørketålende når ført de er etableret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for oplysningerne. Jeg 3 forskellige sorter i potter og synes også det er spændene planter men de kommer kun op med få skud og jeg har været lidt skuffet over dem.

      Slet