torsdag den 27. marts 2014

Cardamine

Jeg er vild med Cardamine!
Flere af dem blomstrer allerede nu. Det er rigtig fine og søde forårsplanter, der opfører sig næsten ligesom anemoner. De kravler lidt rundt og visner tidligt ned igen.


En af de første der er på banen er Cardamine glanduligera, lilla blomster og grønne blade med rødlig bagside. Den bliver lige omkring 20 cm.


De fleste Cardaminer trives i halvskygge i skovjord, i porøs jord med formuldede og omsatte plantedele.


Forårshilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk

8 kommentarer:

  1. hej Kirsten
    det var dog en utrolig interessant og tiltalende plante, der både ter sig som den selv vil og viser sig fra en flot side også. Har aldrig hørt om den. En rigtig forårsplante til haven.

    Håber alt er vel
    bedst
    Kjeld

    SvarSlet
  2. Endelig en der viser Cardamine. Jeg har i mange år haft en og har ikke vist hvad det var. Sidste år spurgte jeg eksperterne hos Haveselskabet og fik at vide at det er en Cardamine pentaphyllos. Jeg har aldrig set den i andre haver hvilket er synd da den er en meget smuk staude. Min er også på vej og den kommer nærmest op med blade og knopper på en gang :-)
    Nu da du har vist den er der forhåbentlig mange der vil forelske sig i den.
    KH Anne

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Flot blomst - men bladene er da også fantastiske!! Så flot med det savtakkede og den mørke underside! Så mon ikke turen snart skal gå til Gandrup... det er også alt for længe siden :-)

      Fjernede den første kommentar - da der var fejl i ;-)

      Slet
  4. den er rigtig sød :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  5. Kære Kirsten.

    Den er helt vild skøn. Hvor har den plante dog været hele mit liv? Jeg har aldrig set den før.

    Mange vårgrønne hilsner

    SvarSlet
  6. Hej Kirsten.
    Jeg ved ikke lige hvor min kommentar er, men jeg prøver igen. Jeg har I en del år haft Cardamine I min skovbund og holder meget af den. Sidste efterår købte jeg to nye hos dig, dem glæder jeg mig til at se I blomst.
    KH Hanne

    SvarSlet
  7. Jeg købte en af jer sidste år og den står også i blomst nu, den er helt vild sød :-) Det mørke løv og de dyb lilla blomster, er en flot kombination. Jeg læste i øvrigt i et af mine engelske haveblade, at der også findes en meget smuk dobbelt sort. Den håber jeg at falde over en dag :-)
    Hej fra Lotte

    SvarSlet