torsdag den 27. februar 2014

Svaleurt med frynser

Jeg erhvervede mig denne plante sidste år ved plantemarkedet i Kiekeberg. Det er en pudsig plante med små gule frynsede blomster og dybt indskårne bregne-agtige blade. Den har et ustyrligt langt latinsk navn:  Chelidonium majus ssp. laciniatum.
Chelidonium majus ssp. laciniatum
Jeg kan simpelthen ikke stå for den slags ukrudt, for det tror jeg nok den er, altså ukrudts-agtig, med frøspredning. Nu får vi se. Jeg samlede frø sidste år, såede, pottede op og de er allerede klar til at komme videre.

Trives i alm. jord i halvskygge, men er ikke kræsen. Bliver ca. 30 - 45 cm høj. Bagsiden af blade og stængler er let behårede. Frøstandende er små skulper.


En rigtig lille charmetrold til det vilde.

Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk

1 kommentar:

  1. Den er virkelig sød - på den lidt pjuskede måde. Charmetrold lyder som det helt rigtige ord :-)

    /Birgitte

    SvarSlet