torsdag den 16. januar 2014

Vorterod - ukrudt eller krudt

De sidste par dage har der næsten været lidt forår over haven, men i aften lover de snestorm over Nordjylland. En lille plante der også har haft forårsfornemmelser længe er den udskældte Vorterod.
Den gule almindelige Vorterod er da også en kende irriterende at have i sine bede, men den har nogle søskende jeg simpelthen ikke kan stå for.
Ranunculus ficaria 'Colarette' med skønne 3 -farvede blade i grønt, sort og sølv. Foto d.15.01.2014.
Bladene begynder allerede at piple frem i efteråret, og i år er der allerede nu mange blade fremme. Og de plejer ikke at tage skade af vintervejr, særdeles hårdføre er skidtet!
Ranunculus ficaria 'Deborah Jobe' med blade i flammet brunt. Foto d.15.01.2014.
Jeg har valgt ikke at plante dem ud i haven, af skræk for at de skal brede sig uhæmmet. Jeg har dog snakket med flere havefolk, der siger at de sjove og anderledes Vorterod ikke spreder sig nær så meget som den gule vilde. Jeg kender endda en havekvinde, der siger at hun har den i sit stenbed, uden problemer.
Ranunculus ficaria 'Wisley Double White'
Min taktik er at bruge dem som krukkeplanter ved døren til mit hus i foråret. Der er de rigtig fine og jeg bliver så glad af at se dem blomstre i knaldgul, lysegul, orange eller creme.
Ranunculus ficaria 'Cobbernob' med spejlægs farvede blomster.
Når de efter blomstring visner ned, sørger jeg for at fjerne frøene, (i skraldespanden), da de krydser sig med hinanden, (det kunne selvfølgelig også være sjovt.........), men frøspredning huer mig ikke.
Ranunculus ficaria 'Double Bronce' - det er kronbladenes bagsidder er broncefarvet.
Derefter får de lov at stå et sted, hvor jeg glemmer dem et stykke tid, de tåler fint udtørring, for de har knolde i jorden.
Ranunculus ficaria 'Brazen Hussy' 
I juli - august finder jeg dem frem igen, nu er det tid at dele, hvis det er nødvendigt, eller måske bare give dem lidt nyt jord. Når fugten og køligheden kommer sidst i august, sætter knoldene nye rødder og er dermed helt på forkant til en ny forårs-sæson.
Ranunculus ficaria 'Colarette' med sine vidunderlige finurlige blomster.
Ukrudt eller krudt, vist begge dele.
Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk

5 kommentarer:

  1. De med fylde blomster er ikke en ukrudt, synes jeg :) Har selv dem.

    SvarSlet
  2. Åh ja, de er skønne. Jeg samlede på dem en overgang, og nej, de breder sig ikke nær så meget som den almindelige vorterod. Faktisk er flere af sorterne gået til i min have. Jeg går og venter på, de skal blomstre, da jeg har fået ryddet det meste af det bed, de er i, så de skal flyttes.

    'Deborah Jobe' har jeg aldrig hørt om.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. De ser da skønne ud, dem du viser. Den vilde skal være et sted, hvor den ikke generer andre planter, for når den har taget rigtig fat, så kan man ligeså godt overgive sig. Af den samme grund har erantissen aldrig fået rigtig fat her i haven, for da jeg fik dem fra en anden have, var der vorterod imellem og dem jagtede jeg, så de små erantisfrø fik aldrig ro. Hilsen Ulla Milbak

    SvarSlet
  4. Dejlige planter, hvoraf der da også vokser nogle her i haven.
    Og den vinter må gerne blive væk.

    SvarSlet
  5. Jeg har jo fået nogle forskellige Vorterod af dig, jeg kan godt lide dem. Jeg synes ikke de breder sig særlig meget. Det lyder som en god idè at bruge den som krukkeplante om foråret.
    Nu frister du igen med nye vorterod. Anemoner og Vorterod holder jeg meget af, så er det forår!
    kH Hanne

    SvarSlet