torsdag den 23. januar 2014

Gamle og nye høstfloks

Jeg er ved at opdatere høstfloksene i webbutikken og er faldet over et par stykker, jeg ikke har haft til salg før, eller nogen jeg bare lige vil vise en ekstra gang, fordi de er så skønne.

Phlox paniculata Prospero
Prospero - dejlig lyslilla og hvide ret store blomster og mørke stængler der løfter farven, blomstrer overdådigt. Gammel sort fra 1956, forædler: Karl Foerster.

Phlox paniculata 'Sweet William'
Sweet William - en småblomstret type i rødlilla med lille hvidt øje og lidt mørke stængler, minder lidt om Studenternellike i blomsten. På engelsk hedder Studenternellike netop Sweet William. Forædler: Coen Jansen.
Phlox paniculata 'Delta Snow'
Delta Snow - småblomstret type med næsten hvide blomster med lilla øje, lilla knop og rør.

Phlox paniculata 'Karminvorlaüfer'
Karminvorlaüfer - Mørk rødlilla med rødlilla øje, øjet fanger denne farve på lang afstand. Forædler: Karl Foerster

Phlox paniculata 'Lasse'
Lasse - lidt tivoli er der over denne floks, stribet i blålilla og rødlilla, men charmerende alligevel. Birgitte Husted Bendtsen, der har skrevet 'Phlox - bogen om floks til haven', har fundet denne floks og opkaldt den efter sin søn.

Phlox paniculata 'Paul Hoffmann'
Paul Hoffmann - insisterende rødlilla farve som man ser på lang afstand. Det næsten neon-rødlilla øje virker dragende. Gammel sort fra 1925. Forædler: Georg Arends.

Phlox paniculata 'Pat Coleman'
Pat Coleman - småblomstret type med en lækker kølig lilla farve med rødlilla øje. En frøplante der er fundet i en have i Norfolk i 1995.

Phlox paniculata 'Silberlachs'
Silberlachs - en storblomstret type med den helt rigtige romantiske lyserøde tone. Når jeg ser den, kommer jeg til at tænke på et ny udsprunget æbletræ med en gynge i. Gammel sort fra 1956. Forædler: Karl Foerster.


Phlox paniculata Violettea 'Gloriosa'
Violetta Gloriosa - skøn dame med en dejlig farve i lyslilla og hvidt med mørke stængler. Lilla Knop og mere rødlilla rør. Mums. Også en gammel sort fra 1956 fra forædler Karl Foerster. 1956 var åbenbart et godt år for Karl Foerster, må man så tænke!

Som I kan se, har jeg en svaghed overfor de floks, der er blomstrer i lyslilla med hvidt. Det er sådan en dejlig let og luftig farve, der ikke virker så tung i bedet.

Der går jo næsten et år mellem blomstingen af floks, og det kan være svært at huske farverne fra hinanden. Hvert år når alle disse floks springer ud, har jeg da også helt glemt hvor smukke de er!

Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk






3 kommentarer:

  1. Kære Kirsten
    sikke skønne floks du viser - jeg vender tilbage lidt senere på sæsonen for at investere i dejlige sommerglæder :)
    Venlig hilsen Linda

    SvarSlet
  2. Hej Kirsten
    Jeg holder rigtig meget af Phlox, de dufter så dejligt og så er de så anvendelige sammen med andre stauder, roser og buske. Jeg har ihvertfald 25 forskellige Phlox alle købt hos dig nej der var 2 i haven da vi kom!
    Knus Hanne.

    SvarSlet
  3. Dejligt gensyn med 'Lasse' Ja nu kender jeg både Birgitte og hendes søn Lasse, så det var nok defor jeg lige bemærkede den blandt alle de skønne Floks.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have.

    SvarSlet