søndag den 29. december 2013

Julerose eller Påskeklokke

Ja, jeg ved det er set 100 gange før, men jeg kan altså ikke lade være med at vise min Julerose frem. Eller rettere Påskeklokke, men det virker så forkert lige nu. Denne plante er en Helleborus orientalis-hybrid. Den rigtige julerose hedder Helleborus niger, har hvide blomster og smallere, grågrønne, læderagtige blade.


"Julerosen" har været i min have næsten lige så længe, som vi har boet her, og lige præcis denne plante blomstrer altid ved juletid, hvis vejret er til det. Desværre er der sjældent frø, da bierne sidder på pind i bistadet og forsøger at holde varmen.


Den er blevet stor og jeg nænner ikke at dele. Måske skulle jeg prøve at lege bi?


Mit haveår begynder også med denne staude. Nu er det hele skudt igang igen. For mig er det ikke den sidste staude der blomstrer i haven, nej det er den første! Så velkommen til et nyt og godt haveår til alle.

Nytårshilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk

5 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, at du glæder dig over din store flotte tidligtblomstrende påskeklokke.
    Godt nytår

    SvarSlet
  2. Tusind tak og i lige måde.......og sikke et smukt eksemplar at hoppe ind i det nye år sammen med.

    Godt nyt have år
    Dorthe

    SvarSlet
  3. Hvor er den fin, Kirsten og så mange blomster.Ja, et nyt haveår begynder, og vi har mange forventninger, idag vil jeg så stauder I drivhuset.
    Godt nytår til jer.
    Kram fra Hanne

    SvarSlet
  4. Sikke en flot påskeklokke! - Min er kun i knop endnu.

    SvarSlet
  5. den er da lækker :) vis endeligt billeder :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet