torsdag den 28. november 2013

Hareøre - Bupleurum

I sommers var jeg en smut i min mors have, hun er plantesamler ligesom jeg. Fast rutine i sommerhalvåret er en tur rundt i haven ved besøg. Denne gang faldt jeg over denne smukke og usædvanlige plante. Det er en Hareøre - Bupleurum, arten er jeg lidt i tvivl om.


"Hvor har du den fra?" var mit spørgsmål. 
"Fra Faster Hanne" svarede hun, jeg har nemlig også en faster der er havetosset :o)
Så jeg må have fat i min faster, måske kan hun fortælle mig hvilken art det er.


Dette er frøstandene hos Hareøre, helt speciel med gule højblade og nærmest lyseblå frø. På billederne kan man ane blomster der er mere kobberfarvet.


Jeg har taget frø af planten og sået dem, i håb om at de spirer lystigt. Det er en staude og den er ca. 80 cm høj, med voksagtige blade. Trives i almindelig jord, der er veldrænet, til den tørre side i sol.

Havehilsen
Kirsten Bengtson

www.thyboesminde.dk
www.thyboesminde.blogspot.com

8 kommentarer:


  1. Spændende plante.
    Gad vide om det Hanne Nash, der er faster Hanne?
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Det er lige hvad det er :o)
    Vi er rigtig mange havenisser i familien, det er skønt at dele med nogen.
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet
  3. Spændende plante. Den må jeg da på jagt efter. Især frøstanden er smuk, og kan bruges som pynt i vinteren dekorationer.

    SvarSlet
  4. Hej Kirsten, jeg har den ikke I haven. Måske har jeg købt en på et plantemarked og har givet den til din mor. Stauden ser spændende ud, så lad os håbe den er let at få til at spire.
    Knus Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lad os det, jeg har dog også købt andre Bupleurum arter til såning, de er simpelthen bare sjove. Knus Kirsten

      Slet
  5. Den har yndige blomster og frøstande. Jeg kan rigtig godt li farvesammensætningen.
    Hilsen Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan jeg også, jeg væver også og de to farver klæder himanden

      Slet
    2. Ov, det kunne være spændende at se lidt af dine væverier :)

      Slet