onsdag den 20. november 2013

Den sidste blomst i haven - Rabdosia

Jeg har ventet længe, rigtig længe på at se denne plante i blomst. Sidste år nåede den det ikke, men i år, trods sent forår, er den sprunget ud, lige en uge før frosten.

Små aflange læbeblomster i en dejlig blå farve, ganske små er de, men der er mange af dem.


Rabdosia longituba stammer fra bjergene i Japan. Det er en skovplante, der ynder at gro i let skygge, og den er i familie med salvia og mynte. Rabdosia bliver ret høj, ca 100 cm nåede den i år i min have.


Flere steder læser jeg , at den skal blomstre fra september, håber at den næste år starter lidt før, for jeg forestiller mig store luftige skyer af blå svævende små blomster i skovbunden.






Havehilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.dk
www.thyboesminde.blogspot.com

7 kommentarer:

  1. Hvor er den fin - værd at vente på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også, var ude at se til den mange gange...

      Slet
  2. Meget meget smuk farve. Godt, frosten ikke kom i september

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, nogle år er alting jo svedet meget tidligere.

      Slet
  3. Fin plante - jeg har haft det samme forhold til salvien Black and blue; men den er jo desværre ikke hårdfør.

    SvarSlet
  4. Tak Kirsten for en så dejlig hilsen med blå blomster. Spændende at du prøver sådanne skønheder ud, tænkte om du dækkede den af her med de enkelte frostdage. Det har jeg gjort og skal ud i dag og fjerne det dobbelte plastdække ved min mistbænk, så de orientalske bladgrønsager kan fortsætte.

    SvarSlet
  5. Sikke en farve, hvor er den flot.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet