mandag den 2. september 2013

Raketblomst med chokolade-duft

Jeg har i flere år haft denne sjove Raketblomst i min have. Den er ikke prangende som de andre raketter, man kan faktisk nemt overse den, men den kan noget, de andre ikke kan: dufte af 85% mørk Chokolade!
Kniphofia brachystachya
Man kan ikke sige den er køn, men på en sensommerdag, hvor solens stråler rammer blomsten, da dufter den, ikke voldsomt, men nok til at blive overrasket.
Her sammen med Moskitogræs - Bouteloua gracilis.
Kniphofia brachystachya kommer fra bjerge i Lesotho i Afrika, men har klaret sig fint her i 8 år. Elsker fuld sol og veldrænet jord med både ler og sand. Smalle blade i roset. 45 - 60 cm i blomst.
Blomsterspirene er ca. 1,5 cm i diameter og 10 - 15 cm lange.
Sammen med græs - Molinia og en gul Raketblomst.
Den må vist betegnes som en kuriositet, det er ikke kønt men sjovt.


Havehilsen
Kirsten Bengtson

1 kommentar:

  1. Hov Kirsten, den her er lige smuttet for mig. Jeg kan altså ikke forstå at du ikke synes den er køn, jeg synes den ikke mindre end pragtfuld :) kh Anne Mette

    SvarSlet