søndag den 8. september 2013

Kæmpehøje Jernurt

For et par år siden bestille jeg frø hos Gardens North i Canada. Der var frø til salg af en Jernurt ved navn Vernonia baldwinii - Baldwins Jernurt. Den blev ikke så høj , der stod 90 cm. Det var fint tænkte jeg , så er den ikke så høj som Vernonia 'Mammuth', der skrives lidt om længere nede. Den bestilte jeg og op kom den, men som mange planter sået ved frø, går der et stykke tid, før de har deres fulde størrelse.
Nu efter 4 - 5 år er den endelig ved at vise sit sande jeg.
Vernonia baldwinii
Høje flotte planter på 200 cm, og de kan åbenbart godt lide det varme vejr. Så 90 cm var en skrøne eller også har de det bare supergodt i min jord :o)
Lidt svært at se, men høje og flotte er de.
Blomsterne er smukkere i år end nogensinde. Blomsten ligner iøvrigt en kæmpestor Blåkvast - Agaratum (sommerblomst). Jeg overvejer lidt at sætte Baldwins Jernurt i produktion næste år, da jeg selv er blevet så glad for den.
Små fine kurvblomster i løse skærme.
En fætter, der ligner Vernonia baldwinii meget, er Vernonia 'Mammuth'. 'Mammuth' bliver "kun" 150 cm, men ellers er det af samme skuffe , og blomstrer en anelse senere end Vernonia baldwinii
Venonia 'Mammuth' i morgensol
Begge Jernurt trives i alm. jord gerne i sol, og Vernonia baldwinii trives også  i tør jord.
Vernonia Mammuth i blomst
Kæmpehøj havehilsen
Kirsten Bengtson


3 kommentarer:

  1. Waw, Kirsten det er da noget af en Jernurt. Mine alm. jernurt er også høje iår.
    Hilsen
    Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Kirsten. Hvor ser den bare flot ud, lige noget for mig. Jeg må ind og se om du har den til salg.

    M.V.H. Sussie

    SvarSlet
  3. Jeg hæfter mig mest ved, hvor tålmodig man skal være, når man sår stauder.

    SvarSlet