tirsdag den 3. september 2013

Hakonegræs og Japansk Buskmynte


Gult må være godt for øjnene, jeg kan i hvert tilfælde godt li' at se på gul-bladede planter.

Jeg har i flere år haft den stribede Hakonegræs - Hakonechloa macra 'Aureola' i haven og fik lyst at prøve den gulbadede variant Hakonechloa macra 'All Gold'. Og den skuffer bestemt ikke, ligesom sin søster har den en let overhængende vækst. Yndig og graciøs. Ind i halvskyggen med den, som med så mange andre gulbladede planter, der nemt bliver brændt af solen. Hakonegræs er en langsom starter, men pludselig tager den ved og stortrives. Er desuden suveræn i krukke med sin overhængende og fejende vækst.
Hakonechloa macra 'All Gold'
Japansk Buskmynte - Leucosceptrum japonicum 'Golden Angel' hører til en af nyhederne de sidste par år. Dejlige gule blade, der hen over sommeren bliver mere lysegrønne, men absolut stadig lyser op. Bladene minder lidt om Paletblad, og som en af mine havevenner sagde: Hvorfor døje med at overvintre Paletblad, når denne kan stå i haven hele året!
Leucosceptrum japonicum 'Golden Angel'
Navnet får en til at tro at planten måske kan spises, men dertil er jeg helt blank, så lad være med det. Trives i let halvskygge i alm. jord og bliver 90 cm. Planten er heller ikke en busk, men betyder måske i denne henseende at den har en busket vækst. 
I den lyse skovbund.
Gul havehilsen
Kirsten Bengtson

2 kommentarer:

  1. Hakonegræs har jeg fået øje på i år. Den må jeg have i en eller flere krukker til at lyse op rundt omkring.

    SvarSlet
  2. Den lyser godt op I skovbunden. Jeg har vist den med de takkede blade, du har bagerst? Måske skulle jeg flytte min til skovbunden. Har du fået min bestilling, Kirsten?
    Mange hilsener
    Hanne.

    SvarSlet