søndag den 11. august 2013

Sjove blade og finurlige farver

Jeg må indrømme, jeg er helt sikkert til planter med anderledes blad-former og blad-farver. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at synes om dem!

Sidste år da jeg skulle bestille frø faldt jeg over Hjertespand, Leonurus cardiaca 'Grobbebol', med de mest sære blade. Hvad der blev lovet på billedet af planten, har holdt stik.
Grobbebol bliver ca. 80 cm med høje spir med små rosalilla læbeblomster i juni - september.
Trives i alm. veldrænet jord i sol, så den ryger ind i mit hævede bed foran huset. Nyhed i planteskolen i år.
Leonurus cardiaca 'Grobbebol'
En plante jeg har haft i mange år er Kruset Klasekortlæbe, Teucrium scorodoria 'Crispum'. En lav plante der er god til kant både her og der, er ikke kræsen med jord og placering. Lysegrønne blade med flæser, sådan lidt grønkåls-agtigt, og mørke stængler.
Teucrium scorodoria 'Crispum'
En anden nyhed i planteskolen er Hjortetrøst, Eupatorium fortunii 'Pink Frost'. En 90 cm høj plante med dekorative cremehvide kanter på bladene. Vinrøde blomster i september, der tiltrækker sommerfugle og bier. Trives i sol til lys halvskygge i alm.havejord, gerne til den fugtige side. Den bliver jeg mere og mere begejstret for, da der er et godt farvespil i planten.
Eupatorium fortunii 'Pink Frost' i knop.
Jeg viser lige et billede af den igen, Gyldenris, Solidago 'Hiddigeigei' , her nye planter fra i år, der har en god farve lige nu, ellers er det mest om foråret at man lægger mærke til den gule bladfarve. Et yderligere plus er at bladene har en let hængende og graciøs attitude. 50 cm høj.
Solidago 'Hiddigeigei' 
Indianermynte, Agastache rugosa 'Golden Jubilee', har været på markedet i mange år, men det er først i år jeg har fået øjnene op for den. Gyldne dekorative blade, der står flot til de lillablå blomster i aks.
Bliver 50 - 60 cm og blomstrer fra juni til oktober. Trives i veldrænet jord i sol til let halvskygge, og tiltrækker bier. Indianermynte bliver ikke gamle planter i haven, men er gode til at holde sig selv ved lige med lidt selvsåning.
Agastache rugosa 'Golden Jubilee'
Og som rosinen i pølseneden har vi Mor og Barn, Tolmiea menziesii 'Taff's Gold' ,en dejlig bunddækkeplante til skygge og halvskygge. I modsætning til den rent grønbladede Mor og Barn, der kan blive næsten ukrudtsagtig i haven,  er denne knap så anmasende. Changerende i creme, gult og grønt lyser den op, og hvis den blomstrer, får den helt chokoladebrune små blomster i flot kontrast til det gule.
Tolmiea menziesii 'Taff's Gold'
Havehilsen
Kirsten Bengtson

7 kommentarer:

  1. Hovsa.
    Reserver lige et par af den brogede hjoptetrøst til mig.
    På forhånd tak.

    SvarSlet
  2. Teucrium scorodoria 'Crispum' tåler ikke vinter i Norge. Iallefall ikke den vinteren vi hadde i år, med barfrost i mange måneder. Men den er nydelig, det kan være den kvalifiserer til å tilbringe vinteren innedørs neste år. Tolmiea menziesii 'Taff's Gold' derimot, vokser og trives.

    Fortsett med dine avviksplanter - de er deilige!

    SvarSlet
  3. Jeg vil også gerne bestille den brogede Hjortetrøst. Du modtager en bestillingsliste senere. Hej

    SvarSlet
  4. Den leonurus da vildt sjov.

    SvarSlet
  5. Jeg faldt også for den der Hjertespand, den er da ikke til at stå for, jeg glæder mig til at se den i blomst.
    Jeg mener at det var den krusede kortlæbe jeg fik hos Helga for et par år siden og den klarer sig rigtig godt her hos mig, den fryser ned når der er vinter, men kommer fint igen, sætter endda en del skud rundt omkring sig.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  6. Jeg fik Leonurus Cardiaca sidste år. Vidste ikke hvad den hed før Lisbeth fra Samsø fortalte det. I år har den fået fine blomster. Den er jeg blevet meget glad for. Agastache Golden Jubilee har jeg også.Bierne elsker den og den selvsår alle vegne. Mor og barn har jeg i skovbedet. Ikke den brogede sort, men den er rigtig god som bunddække.

    SvarSlet