torsdag den 1. august 2013

Sensommer allerede...

Hvert år glædes jeg over de blå skærmliljer, især de hårdføre. Det var frø jeg købte hos Chiltern Seeds for 8 - 10 år siden. Jeg kan ikke huske længere ,om der gik et eller to år før de blomstrede, men de har blomstret lige siden. Tilmed sår de sig selv lidt. Jeg har en klump af planter, der er meget intens blå, det er dem der først starter med at blomstre .Blomsterne og skærmene er ikke så store i denne plante, men det gør ikke spor, for farven er umanerlig flot. De andre hårdføre skærmliljer er mere lyseblå og ligner den slags man dyrker i krukke, lidt mindre i skærmen, dog synes jeg at jo ældre planterne bliver, jo større bliver skærmene.
Agapanthus 'Cally Hardy Mix' - helt så blå er den ikke i virkeligheden, den er mere lilla blå, men kameraet kan ikke fange den rigtige nuance.
En mere lyseblå hårdfør skærmlilje i blomst lige nu. - også Agapanthus 'Cally Hardy Mix'
Sidste år var jeg så heldig at få fat i både planter og frø af Kvan 'Vicar's Mead'. Planterne blomstrer nu for første gang i haven, de står tæt ved en et-årig ærteblomst i rødlilla nuancer, Lathyrus matucana og en grønblomstret rose, Rosa 'Lovely Green'

Angelica 'Vicar's Mead' og ærteblomst i baggrunden
Rosa 'Lovely Green' - dette er det yderste, den kan strække sig med hensyn til at åbne sig, står næsten i knop hele tiden.
Høstfloksene er godt i gang i haven, jeg holder især af kertepileurt sammen med dem.
Forrest kertepileurt - Persicaria amplexicaulis 'Orange Field'
Her er det kertepileurt 'Firetail'
Sensommerhilsen
Kirsten Bengtson

9 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Lisbeth, du spurgte engang på en lille gunnera, jeg har en klar hvis du stadig er interesseret

      Slet
  2. Det ser godt ud med pileurt og floks sammen. Kvanen og ærteblomster er også et godt miks.

    SvarSlet
  3. Fine billeder, Kirsten. Jeg kan godt lide Kvanen,er den to-årig eller er det en staude? Til trods for tørke står mine Phlox godt, ingen tegn på meldug. Sommerhilsener fra Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er lidt i tvivl om den er 2-årig eller staude, Jens Ole jeg har fået frøene af har mistet sine moderplanter, om det er pga vinteren står lidt hen i det uvisse. Moderplanterne der, var fra frø fra Claus Dalby, der skriver den er flerårig. Så jeg venter lige og ser hvordan de arter sig.

      Slet
  4. Fine billeder, Kirsten. Jeg kan godt lide Kvanen, er den to-årig eller er det en staude? Trods tørke står mine Phlox godt, skal vist have købt nogle flere. Mange sommerhilsener fra Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvornår kommer din egen blog, kan se der er noget i gære, eller tager jeg fejl ?

      Slet
    2. Der kommer ikke en blog fra mig, det har jeg ikke tid til. Det var noget,der blev lavet I forbindelse med, at jeg kunne kommentere på andre blokke.

      Slet
  5. Agapanthus som jeg købt hos jer sidte år snart vil springe ud. Glæder mig til smukke blå blomster. Jeg tror jeg vil kopiere ideen med phlox og persicaria ;)

    SvarSlet