onsdag den 21. august 2013

Hvid trævlekrone i blomst

Da jeg sidste år var igang med at gennemgå Jelittos store frøkatalog, faldt jeg over Hvid Trævlekrone, Lychnis flos-cuculi 'White Robin', og tænkte : Den må jeg da vist prøve at så og plante. Som tænkt, så gjort. Planterne er vokset så hurtigt, at mange allerede er i blomst i år.


Jeg synes den både er sød, yndig og "fluffy". Hvide tynde, trævlede kronblade på en høj stilk. Bægerblade og stilk sortrøde som en god kontrast til det hvide. Grønne blade i en roset forneden.


Trives i sol til halvskygge i en alm. havejord, der ikke bliver alt for tør. Normalt vil den blomstre i maj og juni, men altså ikke dette første år, hvor den står flot lige nu. Bliver ca. 40 cm høj.


Den er plantet ud i haven, så jeg kan se hvordan den arter sig 
Jeg kan godt li' den der lidt grøftekants-agtige måde, blomsterne er i uorden på.

Havehilsen
Kirsten Bengtson


4 kommentarer:

  1. Det er da godt nok en fin Trævlekrone, måske til vores nye staudebed?

    SvarSlet
  2. Den har jeg været på "jagt" efter, den er fin. Jeg har den lyserøde og det er en rigtig forårsbebuder.

    SvarSlet
  3. Er da også lidt varm på den. Kan den plukkes ind til buketter?

    SvarSlet
  4. Sjovt nok har jeg nogen der ligner heeeelt vildt meget i min have, de blomstrer også :) Jeg har jo bare ikke lige helt så mange, det er måske en fejl.... Hr og Fru Eucomis er ved at åbne de små blomster, det er næsten ikke til at vente, det bliver så fint altså :) Kh Anne Mette

    SvarSlet