lørdag den 31. august 2013

Blåskæg og Balkansalvie

På plantemarked i Kiekeberg i foråret faldt jeg over en Staude Blåskæg, Caryopteris divaricata. Glæden var stor, da jeg flere gange havde forsøgt at så den uden held.
Staude Blåskæg - Caryopteris divaricata
Den blå blomst er ca. 2 - 2,5 cm med de lange buede støvdragere og støvfang, der virker meget svævende og sommerfugleagtige. Planten bliver 90 - 120 cm eller mere, og blomstrer her i sensommeren. august - september. Trives i veldrænet jord i sol. Planten skulle efter sigende være hårdfør, men ingen garanti endnu, den skal lige prøves af i haven.
Knopperne på denne skønne plante er heller ikke at kimse af. Små balloner i snor.
Bladene har en let lysegrøn farve der matcher de mørke dækblade og den blå blomst rigtig fint.
Staude Blåskag i knop
En overset staude i haven er efter min mening Balkansalvie. Dens fortrin er den længe blomstring fra juni  til august og at snegle ikke gider æde dens blade. Jeg synes nemlig at have observeret, at sneglene gerne æder hvad de kan  af Staudesalvie - Salvia nemorosa.
Salvia forskaohlei også med antenne og bred cremefarvet landingsbane.
Blomsterne sidder på let grenene stængler, der bliver ca. 40 - 50 cm høje. Trives i alm. veldrænet jord i sol. Bladene sidder i en roset, er ret brede og let hårede.

Salvia forskaohlei med Salvia nemorosa Caradonna i baggrunden
De brede blade på Balkansalvie.
Balkansalvie sår sig selv en smule, men det kun et plus i min have.

Havehilsen
Kirsten Bengtson

Ingen kommentarer:

Send en kommentar