onsdag den 12. juni 2013

Nyheder og en sviptur i haven

Limegule blade på planter lyser gevaldigt op i halvskyggen eller skyggen. En temmelig stor ny staude står og lyser med sine blade i planteskolen og jeg skal helt bestemt finde et sted til den i haven, nede i det lidt mere vilde, for den kan sagtens klare sig i konkurrencen mellem akelejer og løvefod. Det er en staude-aralie der er tale om, Aralia cordata 'Sun King'.
Aralia cordata 'Sun King'
Staude-aralie 'Sun King' har bittesmå grønne blomster i skærme i juli - august, efterfulgt af sorte bær.
Atraktionen er den lysende effekt med de limegule store blade. For at bevare planten limegul hen over sommeren, er det vigtigt at den får et par timers sol hver dag, men undgå den hårde middagssol, der har tendens til at svide gulbladede stauder. Kommer sent op af jorden, men når den først er oppe går det lynende stærkt. Trives i alm. jord i halvskygge og bliver ca. 130 cm høj og 100 cm bred.

Endelig er Trollius 'New Moon' sprunget ud, og hvilken lækker lysegul farve. Mørkegrønne blade og stærke stængler med skålformede blomster i maj - juni. Planten trives i fugtighedsbevarende jord i sol til halvskygge, bliver ca. 60 cm høj.
Trollius 'New Moon'
I haven er det  Amsonia der optager mig. Jeg har efterhånden fået fat i flere forskellige arter, og prøver at finde ud af hvordan de formeres nemmest, med frø eller stiklinger. Det er alle planter med aflange blade, pileagtige af udseende, og små stjerneformede lyseblå blomster i toppe. Farven er helt unik, da der ikke er spor af rødt i det blå. De trives alle i alm. jord i sol. Bliver ca.60 - 80 cm. høje.
Amsonia rigida
Amsonia tabernaemontana
Til allersidst skal I lige se den skønneste tulipan i blomst. Det er Tulipa sprengeri der lyser total rødt i min have hvert år. Den kan åbenbart godt li' at være i min have, for der er ved at være en god koloni. Tulipa sprengeri er ikke besværlig i haven, det besværlige ved den,  er at den ikke til at grave op og formere på. Jeg har prøvet at grave 3 løg op og vi måtte 30 - 40 cm ned i jorden for at finde dem. Da løgene heller ikke kan lide at tørre ud som andre tulipan løg, kan den desværre ikke sælges som andre løgvækster i efteråret.
Tulipa sprengeri
Men har man først fået fat i den, vil den med tiden blive til en stor koloni, da den frøsår sig.

Sommerhilsen
Kirsten Bengtson

www.thyboesminde.blogspot.com
www.thyboesminde.dk

.

3 kommentarer:

  1. Kirsten, du lokker! Jeg kan lide det hele, men min favorit er New moon, den er da for lækker! Jeg har Alabaster, men altså. Nå, jeg har lovet ikke at købe mere lige nu (øv ;). AnneMette

    SvarSlet
  2. Nøj det kunne blive farligt hvis det var noget du havde med til Keld på søndag, isr den trollius. Var inde og se ved dig og ørme du har også lidt af de violfrøstjerner jeg har kigget efter.. Men har nok også brugt rigeligt med penge i juni, så noget må venter, så lader tilfældighederne råde :0)
    Hilsen Helle

    SvarSlet
  3. Hvor pudsigt. Amsonia er jeg også blevet hooked på og købte en med tilnavnet blue ice sidste år, new moon har jeg sået for 2 år siden og ser den i blomst i år, og sprengeri satte jeg sidste efterår. Der kom desværre ikke et eneste blad her i foråret. Monstro løgene har travlt med at arbejde sig nedad.

    SvarSlet