onsdag den 15. maj 2013

Rundtur i haven

Tiden flyver afsted og pludselig er der grønne blade på træerne igen. En lille rundtur med kameraet i haven viser at også stauderne er i fuld vigør.

Nogle af de stauder jeg holder mest af er Bispehhuerne. På engelsk bliver de kaldet Fairy Wings = fe vinger, hvilket meget godt beskriver den lethed og ynde disse spinkle blomster har.
For et par år siden var jeg så heldig at have frø i Bispehuerne, hvilket resulterede i ca. 100 frøplanter. En del plantede jeg over i haven og de danner nu et helt tæppe af små feer der svæver med hvide, lilla og lyserøde vinger.
Epimedim frøplanter
Dette er en speciel gyldenris, Solidago 'Hiddigeigei' fra planteskolen Sarastro Stauden i Østrig. Indehaveren Christian Kress har givet planten dette underlige navn efter en kat med gule øjne fra en roman. Og det er netop det gule der er denne plantes kvalitet, bladene lyser op i halvskyggen og skaber liv.
Solidago 'Hiddigeigei'
Der i halvskyggen fandt jeg endnu en underlig plante, som jeg har ventet et år på at se folde sig ud. Det er Luzula sylvatica 'Taggerts Cream', en Frytle med helt specielle nye skud, der er cremehvide med grønne spidser. Hen over sommeren bliver bladene helt grønne.
Luzula sylvatica 'Taggerts Cream'

Jeg fandt også en lille duftende skønhed , Primula maximowiczii, et navn der er helt umuligt at sige. Oprindelig fra Kina, hvor den gror på ret tørre bjergenge, så den plantes hvor der er fugt nok i forårstiden, men til den mere tørre side om sommeren. Det er også vigtigt med en veldrænet placering om vinteren. Jeg har prøvet at plante den i stenbedet, men det gik ikke så godt, så nu prøver jeg i et hævet bed i lys skovbnd, indtill videre ser det fint ud.
Primula maximowiczii

Inde under en stor gammel ene står Saruma henryi, en dejlig skovbundsplante med lang blomstringstid, og robust for hønsene støvbader for fødderne af den :o)
Saruma henryi

Forårshilsen
Kirsten Bengtson
www.thyboesminde.blogspot.com

3 kommentarer:

  1. Tak for rundturen.Skønt ser der ud i din have.
    Lige hvad jeg trængte til efter en lang dag og aften på job, og tilmed en anstrengende køretur i regnen.

    Mange hilsener
    Helga

    SvarSlet
  2. Uhh hvor det kribler for at komme ud og se! :o)

    SvarSlet
  3. Jeg faldt da lige pladask for frytlen :)

    SvarSlet