søndag den 24. marts 2013

Vintergækker

Jeg har haft havevenner på besøg idag, skulle planlægge tur til Kiekeberg Plantemarked. Vi rundede lige haven og det eneste der er at byde på er vintergækker, erantis og en lille blå iris. Så for at få mest mulig nørderi ud af det viste jeg dem mine forskellige vintergækker. Vi skal jo igennem : åh og ih og nøj hvor er den nuttet, hvor har du fået den henne, og den HAR jeg haft engang.
Så her på falderebet til vinteren vil jeg lige vise mine forskellige vintergækker.
Vintergæk Bodil
Denne vintergæk fandt min mor i sin have for nogle år siden. Der stod en lille gruppe af vintergækker med helt glinsende friskgrønne blade, så ulig de andre almindelige vintergækker. Den er ikke særlig stor af vækst og selve blomsten er lidt mindre end normalt. Jeg kalder den Bodil efter min mor, den har selvfølgelig et mere rigtigt botanisk navn, men her hedder den altså Bodil.
Vintergæk Bodil
Måske er der nogen der har et bud på det rigtige botaniske navn, jeg tænker selv at det måske kunne være en Galanthus woronowii?

Den næste er Vintergæk Dorte. Lidt uprofessionelt har jeg navngivet mine vintergækker efter hvem jeg har fået dem af :o)
Brede grågrønne blade, høj og ballonformede blomster.
Vintergæk Dorte

Vintergæk Dorte i solskin og helt åben.
Vintergæk Kirsten er en jeg selv har fundet mellem de andre vintergækker. Den har brede mørk grågrønne blade. Markeringen på de inderste kronblade er meget mørkegrøn og det er den første vintergæk der blomstrer i min have.
Vintergæk Kirsten
På det næste billede har jeg fjernet de yderste kronblade, så man kan se v - markeringen.
Mørkegrønt omvendt v i Vintergæk Kirsten
Den mest forundelige vintergæk jeg har fundet, er denne med gullig markering og frugtknude. Den er også fra  min have og er en ganske almindelig vintergæk med en anden farve.
Vintergæk - gul
Det er lige nu man skal ud at lede efter tuer af vintergækker, der er lidt anderledes i det, for naturen er forunderlig, den eksperimenterer hele tiden med former og farver. Måske er der også en sjov vintergæk i din have.

Havehilsen
Kirsten






6 kommentarer:

  1. Ok jeg troede bare, jeg havde nogle almindelige. Jeg må kigge efter, når sneen forsvinder.

    SvarSlet
  2. Ja man kan aldrig vide om der gemmer sig et lille vidunder af en frøplante et eller andet sted.

    SvarSlet
  3. Jeg mener også bare jeg har de almindelige og så em lille tot af af de dobbelte, men måske skulle man se bedre efter:-)
    Dorte er meget flot.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  4. Lidt sjovt med disse vintergækker indtil sidste år troede jeg også at jeg bare havde en den alm. men efter og have set flere blog indlæg måtte jeg også ud og se. Og jeg havde sørme også den dobbelte, så gad vide om min have også gemmer på andre slags..

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. Jeg vil også ud og ligge på knæ for mine vintergækker.Her er mange og de er gamle,så måske?
    Hilsen Ulla Milbak

    SvarSlet
  6. Hej Kirsten

    Ja, din "Bodil" ligner meget Galanthus woronowii, med sine brede blade!

    Du må have en dejlig søndag!

    SvarSlet