onsdag den 20. marts 2013

Smørblomster i engen

Smørblomsten var af de første blomster jeg lærte at kende, da jeg var en lille pige. Helt glinsende gule kopformede blomster på engen mellem køerne.

I haven er der også mulighed for at have smørblomster, dog i en lidt anden udgave. En gul fyldt og en svovlgul/lysegul enkelt.

Fyldt Smørblomst - Ranunculus acris 'Flore Pleno' -  med glinsende gule kronblade i juni - juli.
Heldigvis spreder denne smørblomst sig IKKE ved udløbere og den har fået AGM, Award of Garden Merit (en pris det engelske haveselskab RHS giver gode og dyrkningsværdige planter)   Trives i fugtig jord i sol til halvskygge og bliver 70 - 90 cm.
Fyldt Smørblomst sammen med Løjtnanhjerte, kan der blive mere Morten Korch over det!

Svovlgul Smørblomst - Ranunculus acris 'Sulphureus' -  med lysegule kronblade i maj - juli.

Meget let og yndefuld i sit udtryk, en længeblomstrende staude, der lyser op i halvskyggen og er en flittig selvsåer. Trives i fugtig jord i sol til halvskygge, den bliver ca. 70 cm.

Begge Smørblomster kommer til slag i planteskolen i år, men ligger ikke i webbutikken endnu.

Og nu til lidt frækt, for disse kusiner til smørblomsten er vilde og uregerlige og bør ikke plantes i haven, kun i krukke, med mindre man allerede har den almindelige gule Vorterod, for det er afarter af denne der er tale om. De findes i forskellige blomster- og bladfarver. Små charmører er de, men altså uregerlige.
Så fald ikke for dem!!
Her er det Ranunculus ficaria 'Aurantiacus' og  Ranunculus ficaria 'Wisley Double White' 
...og her er det Ranunculus ficaria 'Colarette' og Ranunculus ficaria 'Deborah Jobe'
Er du alligevel faldet, er de gode mellen skovanemoner i den vilde del af haven, men man kommer aldrig af med dem igen, for de formerer sig ved små knolde og der er altid nogle tilbage i jorden, når man forsøger at udrydde.

havehilsen
Kirsten Bengtson




6 kommentarer:

  1. Jeg har desværre rigtig mange gul vorterod, jeg har opgivet dem, de visner jo væk igen.

    SvarSlet
  2. Dem kunne jeg let falde for, jeg lod også den almindelige vorterod stå, den var jo så pæn, så nu har den godt nok bredt sig meget, men som Lisbet siger visner den væk igen.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  3. Skønne smørblomster! - Både de vilde og de tæmmede, synes jeg.

    Jeg har lige fundet din blog. Den kan jeg godt lide :-) Jeg har meldt mig som fast læser og sætter dig også lige på min blogliste, så jeg kan finde dig igen.

    SvarSlet
  4. Ja jeg er også indehave af den alm. vorterod( tror den er kommet fra planter fra min mors have) har dog købt 2 af de andre "Nye " sidste år en hvid og en lysegul og dem glæder jeg mig da til..Måske den mørke gule også skal have en chance ? Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. De er så fine- jeg har selv et hav af vorterod i min have men de forsvinder jo og så er jorden her dækket af skovjordbær under roserne.
    Den fyldte gule smørblomst har jeg også men så vidt jeg ved er det den der hedder guldknap. Den findes vist også i hvid, der kaldes sølvknap

    SvarSlet