onsdag den 6. marts 2013

Oppotning af Kæmpe Kløver

Jeg hørte lærken synge for første gang i år i går, da jeg var ved at potte kæmpe Kløver, Trifoilium ochroleucum, op. Lærken bringer håb om snarlig forår, og kløveren er absolut en af mine yndlingsstauder. Den har en farve der passer til alle andre farver, sådan nærmest cremefarvet, nøjagtig ligesom en helt alm. lille hvidkløver. Denne kusine er bare noget større og helt opret i væksten. Min mor har haft den i sin have i al den tid jeg kan huske, men alligevel er den ikke særlig udbredt.

Den er ikke vanskelig, trives i næsten al slags jord, vælter sjældent og er super god i buketter og dekorationer. 
Trifolium betyder på latin treblad og hentyder til kløverens trekoblede blade, ochroleucum betyder hvidgul og hentyder til blomstens farve.

Kløveren er en blandt mange andre stauder, som jeg har modtaget sidst i februar som barrods-stauder, hvilket vil sige, at de kommer uden jord, pakket i poser sortsvis.
Kløveren havde meget lange rødder og jeg blev nødt til at studse planterne, så de kan pottes i et 1 liters potte.
Jeg har anskaffet mig en termo-transfer printer, der kan udskrive skilte i en ruf. Normalt plejer jeg at skrive skiltene i hånden med blyant, da det er det eneste der holder i land tid. Men denne TT-printer udskriver særdeles holdbare skilte og sparer mig for en masse tid (og krampe i hånden). Skiltene trykkes sammenhængende og skal blot rykkes fra hinanden inden de stikkes ned i potten. Hurra.

Sådan her ser det ud i drømmenes verden, 

og sådan her ser det ud i virkeligheden.

Lav forår/vintersol over planteskolen.

havehilsen
Kirsten Bengtson






4 kommentarer:

  1. Den ser dejlig ud, måske skulle man overveje den.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  2. Men dog, du har da flottet dig med sådan en maskine.
    Ja jeg kender alt for godt det med at skrive i hånden, men hvis jeg er heldig, får jeg hjælp af yngste datter - mod lidt goodwill.

    God arbejdslyst til dig.
    Hilsener fra Helga

    SvarSlet
  3. Sikke en smart printer hvor kan man købe den ?

    SvarSlet
  4. Hej Kirsten, jeg har mistet min hvide kloever,jeg faar lyst til at faa en igen.Jeg er spaendt paa at se mine nyanskaffelser af Anemoner, jeg koebte sidste aar,du har sikkert faet nogle nye, som jeg kan glaede mig til at faa.Knus fra Hanne.pt Down Under

    SvarSlet