onsdag den 30. januar 2013

Falske nælder er ren krudt

Jeg er vild med "krudt", ikke at forveksle med ukrudt. Ukrudt er uønsket vækst på steder, det ikke burde komme. Krudt er noget, der ligner noget man burde rykke op, men som arter sig pænt i haven: smider ingen frø og breder sig ikke uhæmmet ved udløbere, sådan er falske nælder. De ligner brændenælder meget. Stolte står de og får dine øjne til at glo en ekstra gang. "Der er nogen der har glemt at rykke den op" er den første tanke. Men så ser man forskellen, bladene er mere glatte, nerverne i bladet er anderledes Man får lyst til at røre ved den, og forvisse sig om at alt er i den skønneste orden, at det virkelig er meningen at planten skal stå lige her og ikke ude i grøften.
Boehmeria Sieboldiana helt tæt på.
Boehmeria er de falske nælders latinske navn og de hører hjemme i familien Urticaceae, ligesom brændenælde gør. Ramie, der bruges til tekstil, hedder Boehmeria nivea og er derved i nær familie med de stauder jeg kender.
Boehmeria tricuspis i blomst.
I øjeblikket har jeg 2 Boehmeria (udtalt : Bøméria). De har begge klaret et par vintre både udplantet i haven og i potter i planteskolen.

De trives begge i alm. jord i halvskygge - skygge, og er jorden fugtig nok kan de også klare sol. Men de bryder sig ikke om vandlidende og vintervådt jord. Blomsterne minder meget om brændenælders, grønne eller rødlige piberensere i efteråret.
Boehmeria sieboldiana
Boehmeria sieboldiana i haven.
Boehmeria tricuspis har, hvis den får lidt sol, rødlige stængler og blomster.
Boehmeria tricuspis har et særdeles dekorativt blad, der yderst smalner ind.


7 kommentarer:

  1. God reklame for den, jeg blev lidt fristet :)

    SvarSlet
  2. Dejlig med lidt frodighed, man bliver virkelig fristet:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  3. Jeres Boehmeria tricuspis, med de røde stængler synes jeg er herlig. Den kræver nok at blive plantet sammen med mere kultiverede vækster, for ikke at ligne ukrudt, men er da ellers spændende! Meget fristende.
    Dbh Mathias

    SvarSlet
  4. Det er så herligt at komme hos dig og din planteskole.......pgra alle de dejlige og ikke mindst MEGET specielle og anderledes planter .
    Tak for sjove og iderige info af div plantegruppe
    Kan godt li du giver en anvisning i den Botaniske udtalese af plantenavne .....så man ikke krøller tungen i et hjælpeløs forsøg ;-)))))

    SvarSlet
  5. Tak fordi I synes om mit indlæg :o)

    SvarSlet
  6. Jeg kom bare lige forbi.
    Fine blade. Det er lige før jeg er blevet fristet.
    Jeg har ikke set den tidligere.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet