mandag den 3. december 2012

Gunnera dækket ned i sidste øjeblik

Jeg skal lige love for, at det ret huttigt er blevet vinter. I sidste uge knoklede jeg på med at få stauder kørt ind i stalden. 100 kasser blev det til. De fleste stauder, jeg kørte ind, kan sagtens leve i haven , men overlever ikke hvis de står i potten ovenpå jorden vinteren igennem med skiftevis frost og tø.

Så først idag blev det tid til at tænke på, at mine Gunnera - Mammutblad ikke var behørigt pakket ned. Jeg har både en stor  og en lille Gunnera i min have. Den store hedder Gunnera manicata bliver 2 - 3 meter høj, den lille hedder Gunnera tinctoria og bliver ca. 1 meter høj.
Vi fik ca.10 cm sne i nat og med udsigt til mere af samme skuffe og næsten "snestorm" her i Nordjylland, så var det om at komme igang.

Gunnera manicata
Først klipper jeg bladene af og vender dem omvendt ovenpå planten, Derefter en ordentlig bunke halm og tilsidst en presenning holdt på plads med sten. Det plejer at være godt nok.

Presenningen er godt nok grim, men Gunnera er placeret, så jeg ikke ser den fra vinduerne i stuehuset, og så håber jeg på lidt sne til at dække.

Den lille Gunnera får ofte fantastiske frøstande, sådan nærmest kogleagtige med orange små frø.
Jeg har taget frø, så må vi se om de vil spire.



En lille sidebemærkning:
Buksbomkuglerne er flotte nu med det hvide drys, formen bliver dejlig skarp med sne.

Two-in-one.

December hilsen fra
Kirsten Bnegtson
Thyboesminde Stauder

8 kommentarer:

  1. Sikke nogle flotte frø din lille Gunnera får! De kan da bruges til flotte dekorationer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, frøstandene er lige til en dekoration. Jeg lagde mine på brændeovnen, men de dryssede pænt med frø, så jeg opgav at bruge dem. Til gengæld tror jeg man med bedre held kunne bruge dem friske.

      Slet
  2. Det er da nogle utroligt smukke frøstande, din gunnera har. Godt du har fået den dækket.
    Sælger du Gunnera i din netbutik?
    Vh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og nej, jeg sælger på forspørgsel. Så hvis nogen er interesseret, potter jeg en aflægger op og sender en mail når den er klar. Jeg håber at jeg kan få frøene til at spire næste år, det kunne være sjovt.

      Slet
    2. Du må meget gerne lave en aflægger til mig, af den mindste Gunnera, jeg mener at have læst, at de godt kan lide at stå fugtigt, så jeg vil plante den i mit regnvandsbed.

      Slet
    3. Ja, de kan godt li' vand, men ikke at stå vådt om vinteren. Hvis du hæver plantestedet med 20 cm i forhold til omgivelserne, så virker det.
      Jeg potter en plante til dig til foråret og sender en mail, når tid er. :o)

      Slet
    4. Tak det lyder godt, det vil jeg glæde mig til.

      Slet
  3. Det var sjovt med de orange frø. Vi har gravet vores gunners væk i år fordi vi ikke gider dække den hver vinter, men flot, den.

    SvarSlet